Det började på en teppanyaki-restaurang...

RIVSALTs produktsortiment är designat av den svenska entreprenören och designern Jens Sandringer. Jens kom på konceptet när han åt middag på en japansk teppanyaki-restaurang i Peking. En upplevelse som utlöste den ursprungliga produktidén som sammanföll med uppkomsten av nya skandinaviska foodie- och designtrender.

Den ursprungliga RIVSALT-produkten lanserades i Sverige 2012.

Detta är historien om RIVSALT.

Inspirationen

2008 bodde och arbetade jag i Peking i tre månader. Strax efter att jag och mina dåvarande kollegor kom dit hittade vi en teppanyaki-restaurang som vi verkligen gillade. Det blev snabbt vår favoritrestaurang. God mat så klart och kockar som avslutade varje servering med rivet bergssalt från ett stort japanskt rivjärn.

Jag tyckte det var en häftig upplevelse och jag ville köpa en sådan produkt för att ta med hem och ställa på mitt matbord. Det fanns bara ett problem. Den fanns inte. Så jag började så småningom skissa och designa den och resten är RIVSALT-historia.

Formgivning

Slutprodukten var resultatet av ett stort antal prototyper, först i kartong, sedan i trä och metall. Redan från början ville jag skapa ett blickfång för matbordet. Den skulle vara vacker så att den stod kvar på bordet som ett designobjekt.

Den skulle också vara enkel att använda för att uppmuntra folk att prova den. Folk skulle se den, vara nyfikna på den, prata om den och – sist men inte minst – vara sugna på att prova en helt ny gastronomisk upplevelse.

Upplevelsen

RIVSALT handlar om design, kommunikation och upplevelse. Att riva salt över din egen mat bidrar till matupplevelsen och den vackra designen bidrar till dukning.

Jag tror att detta gör produkten till något som uppmuntrar till kommunikation och dessutom gör matupplevelsen roligare. Och så har vi de olika typerna av bergssalt som passar till olika rätter, vilket gör det till en riktigt intressant produkt för foodies. Och vanligt folk.